8 Οκτ 2008

Τι προβλέπεται για το Ολοήμερο Σχολείο στην τελευταία εγκύκλιο της Διεύθυνσης Σπουδών Πρωτ. Εκπαίδευσης

Ωράριο λειτουργίας του Ολοήμερου Σχολείου
Το ωράριο λειτουργίας του Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, όπως αναμορφώθηκε με τη Φ.12/ 773/77094/Γ1/28-7-2006 (ΦΕΚ 1139/23-8-2006 τ.Β΄) Υπουργική Απόφαση για όλα τα 6/θέσια και άνω Δημοτικά Σχολεία έχει ως εξής:
Πρωινή Ζώνη
07:00 - 08:00
Προαιρετικά/ελάχιστος αριθμός μαθητών : 5
Ο Υπεύθυνος της Πρωινής Ζώνης ορίζεται με πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων

Ολοήμερο Πρόγραμμα
12:35 - 13:15 1η ώρα
Ελάχιστος αριθμός μαθητών : 15
13:15 - 13:20 Διάλειμμα
13:20 - 14:00 2η ώρα
14:00 - 14:40 Φαγητό - ξεκούραση χαλάρωση (*1)

14:40 - 14:50 Διάλειμμα
14:50 - 15:30 3η ώρα
15:30 - 15:40 Διάλειμμα
15:40 - 16:15 4η ώρα

Υπεύθυνος του Ολοήμερου Προγράμματος είναι ο Υποδιευθυντής ή αυτός που ορίστηκε με πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων

Προαιρετική Ζώνη

16:15 - 16:25 Διάλειμμα
Προαιρετικά/ελάχιστος αριθμός μαθητών : 10
16:25 - 17:00 5η ώρα
Υπεύθυνος Προαιρετικής Ζώνης είναι ο αντίστοιχος εκπαιδευτικός που διδάσκει στο τμήμα
(*1) Με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων η ώρα του φαγητού-ξεκούρασης χαλάρωσης μπορεί να μετατίθεται για τις τάξεις Α΄ και Β΄ στις 13:20-14:00.


Κατανομή των τμημάτων του Ολοήμερου Προγράμματος

Για την κατανομή των ολοήμερων τμημάτων των Δημοτικών Σχολείων ισχύει η αναλογία των 25 μαθητών προς ένα δάσκαλο.
Διευκρινίζουμε πως ένας εκπαιδευτικός μπορεί να αναλάβει 2 ή περισσότερα τμήματα προκειμένου να συμπληρώσει το ωράριό του αυτό όμως δεν επιτρέπει την παράλληλη διδασκαλία των τμημάτων στην ίδια διδακτική ώρα.
Υποτμήματα δημιουργούνται μόνο για το διδακτικό αντικείμενο της Αγγλικής Γλώσσας, σε περιπτώσεις κοινών τμημάτων μαθητών των τάξεων Α΄ και Β΄ με μαθητές των τάξεων Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ και μόνο μετά τη σύμφωνη γνώμη του Σχολικού Συμβούλου και του Δ/ντή Π.Ε. ή Προϊσταμένου Γραφείου

Προγραμματισμός-Απολογισμός Δραστηριοτήτων

α. Οι δάσκαλοι του Ολοήμερου προγραμματίζουν την ύλη που θα διδάξουν και καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να διασφαλιστεί τόσο ο κοινωνικός όσο και παιδαγωγικός ρόλος του Ολοήμερου Σχολείου. Για το λόγο αυτό συνεργάζονται στενά με το Σχολικό Σύμβουλο, τον οποίο καλούν κάθε φορά που κρίνουν αναγκαίο. Οι Σχολικοί Σύμβουλοι επισκέπτονται τα Ολοήμερα σχολεία της περιοχής ευθύνης τους, καθοδηγούν τους εκπαιδευτικούς και συζητούν τα ιδιαίτερα προβλήματα που αυτοί συναντούν, παρέχοντας τις απαραίτητες οδηγίες και υποδείξεις για την άριστη λειτουργία του Ολοήμερου.

β. Όλοι οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε Ολοήμερα Τμήματα συντάσσουν προγραμματισμό δραστηριοτήτων στην αρχή κάθε σχολικού έτους. Στο τέλος κάθε διδακτικού έτους συνεδριάζει ο Σύλλογος Διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας με θέμα: «Απολογισμός διδακτικού έτους». Κατά τη συνεδρίαση, οι δάσκαλοι κάθε τάξης ή τμήματος, καθώς και οι εκπαιδευτικοί του Ολοήμερου Προγράμματος καταθέτουν το δικό τους απολογισμό, όπου αναφέρουν μεταξύ άλλων και θέματα σχετικά με τη λειτουργία του Τμήματός τους, προβλήματα που συνάντησαν, λύσεις που έδωσαν, προγράμματα που εφάρμοσαν, προτάσεις για τη βελτίωση της ποιότητας εκπαίδευσης και ό, τι άλλο κρίνουν αναγκαίο. Με βάση τους απολογισμούς όλων των εκπαιδευτικών συντάσσεται ο συνολικός απολογισμός της σχολικής μονάδας και υποβάλλεται από το Διευθυντή της στο Σχολικό Σύμβουλο, ο οποίος τον λαμβάνει υπόψη κατά τη σύνταξη της τελικής έκθεσης-απολογισμού του (Φ. 353.1./324/105657/Δ1/8-10-02, ΦΕΚ 1340 τ. Β, ΥΑ)

γ. Οι Δάσκαλοι και οι Εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων του Ολοήμερου τηρούν portfolio μαθητή, όπου καταγράφονται οι δραστηριότητες και οι επιδόσεις όλων των μαθητών, προς ενημέρωση των γονέων, των δασκάλων και των Σχολικών Συμβούλων.

Σίτιση

Στο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο προβλέπεται χρόνος για το γεύμα των παιδιών που ετοιμάζουν οι γονείς από το σπίτι. Ο Υποδιευθυντής – Υπεύθυνος του Ολοήμερου ή ο Υπεύθυνος του Ολοήμερου Προγράμματος, στον οποίο προσμετρώνται οι ώρες σίτισης, έχει την ευθύνη της οργάνωσης του γεύματος των μαθητών. Αξιοποιώντας τις καθημερινές εμπειρίες και τα διαφορετικά βιώματα των μαθητών, τους παροτρύνει τους να συμμετέχουν ενεργά στον προγραμματισμό και στην οργάνωση της διαδικασίας του γεύματος. Ο ίδιος συνεργάζεται με τους μαθητές καθ’ όλη τη διάρκεια του γεύματος, ώστε να εξασφαλίσει την ομαλή διεξαγωγή του. Ο Υπεύθυνος του Ολοήμερου δεν πρέπει να ξεχνά πως η ώρα του γεύματος έχει και παιδαγωγική αξία, διευρύνοντας το πεδίο εμπειριών και γνώσεων των παιδιών και δίνοντάς τους την ευκαιρία να κατακτήσουν δεξιότητες, να αναπτύξουν την αυτονομία τους, να επικοινωνήσουν και παράλληλα να αποκτήσουν σωστές διατροφικές συνήθειες και να κατακτήσουν αντίστοιχους τρόπους συμπεριφοράς κατά την ώρα του γεύματος. Ο Υποδιευθυντής – Υπεύθυνος του Ολοήμερου ή ο Υπεύθυνος του Ολοήμερου Προγράμματος φροντίζει ώστε η αίθουσα που θα πραγματοποιείται το γεύμα να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για αυτό το σκοπό, ή μεριμνά να παραδίδεται καθαρή μετά το γεύμα, αν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ως αίθουσα διδασκαλίας

Συνεργασία με τους γονείς

Με την έναρξή της Σχολικής Χρονιάς οι εκπαιδευτικοί του Ολοήμερου Προγράμματος καλούν τους γονείς των μαθητών που θα παρακολουθήσουν τα Ολοήμερα Τμήματα και τους ενημερώνουν για τον κοινωνικό και παιδαγωγικό ρόλο του Ολοήμερου Σχολείου, καθώς και για το πρόγραμμα που θα ακολουθήσουν.
Οι εκπαιδευτικοί του Ολοήμερου Προγράμματος οφείλουν να ενημερώνουν τους γονείς των μαθητών για την πρόοδό τους. Για το λόγο αυτό από την αρχή λειτουργίας του Ολοήμερου Προγράμματος ορίζουν συγκεκριμένη μέρα και ώρα για συνάντηση και συνεργασία με τους γονείς.

Οργάνωση του Ολοήμερου Σχολείου
Για τον καλύτερο προγραμματισμό και την οργάνωση του Ολοήμερου Σχολείου επισημαίνουμε επιπλέον τα παρακάτω σημεία:
α.
β.
γ. Η αποχώρηση των μαθητών που παρακολουθούν το Ολοήμερο Πρόγραμμα γίνεται στις 16:15 για τα 6/θέσια και άνω Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία. Δε θα γίνονται αποδεκτά αιτήματα για πρόωρη αποχώρηση μαθητών, αφού κάτι τέτοιο καταργεί το Ολοήμερο Πρόγραμμα, του οποίου η παρακολούθηση είναι υποχρεωτική μέχρι τη λήξη του. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζονται τα παιδαγωγικά αποτελέσματα του Ολοήμερου Σχολείου.

δ. Η προαιρετικότητα ισχύει μόνο για την παρακολούθηση της Προαιρετικής Ζώνης 16.15΄- 17.00΄ στα 6/θέσια και άνω Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία, καθώς και στην παρακολούθηση της Πρωινής Ζώνης.

ε. Οι Διευθυντές των σχολείων, ο Υποδιευθυντής – Υπεύθυνος του Ολοήμερου ή ο Υπεύθυνος του Ολοήμερου Προγράμματος παρακολουθούν και ελέγχουν συστηματικά την ορθή εφαρμογή των απαραίτητων διαδικασιών για την επιτυχή εφαρμογή του προγράμματος. Επίσης είναι υπεύθυνοι για την παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών στο Ολοήμερο Πρόγραμμα.
Στην περίπτωση συνεχούς απουσίας των μαθητών ενός Ολοήμερου Τμήματος ο Διευθυντής του σχολείου σε συνεργασία με τον Υποδιευθυντή – Υπεύθυνο του Ολοήμερου ή τον Υπεύθυνο του Ολοήμερου Προγράμματος ενημερώνει εκ νέου τους γονείς για την υποχρεωτικότητα φοίτησης στο Ολοήμερο Πρόγραμμα. Εάν και μετά αυτή την ενημέρωση συνεχίζονται οι απουσίες του μαθητή, ενημερώνει εγγράφως τους γονείς του μαθητή και τους ζητά τη συμπλήρωση σχετικής Υπεύθυνης Δήλωσης για μη συμμετοχή στο Ολοήμερο Πρόγραμμα. Μετά από αυτή τη διαδικασία ο Διευθυντής του σχολείου μπορεί να διαγράψει ένα μαθητή και να ενημερώσει το Διευθυντή Εκπαίδευσης ή τον Προϊστάμενο Γραφείου.